-
Najlepsze turbo upgrade do Subaru
Cena:5100zł brutto
Wystartowaliśmy! Co prawda temat długo był przez nas dyskutowany, analizowany i testowany ale przełamaliśmy swoje obawy i jest gotowy produkt. Mapy powstawały w warunkach rzeczywistej na drodze w okresach letnich jak i zimowych aby kalibracje były w pełni wartościowe. Pomijamy opis zabaw na hamowni ( mógły zając parę stron analiz) , gdyż ten model jest bardzo ciężki w pomiarze rolkowym ze względu na konstrukcję i działanie.
Na zerowym etapie naszego działania postawiliśmy na sprawdzenie wytrzymałości silników 2.0DIT podczas codziennej eksploatacji w różnych warunkach. Byliśmy też mocno zaintrygowani skrzynią CVT w połączeniu z silnikiem turbo: zachowanie, wytrzymałość, odporność na przeciążenia. Reasumując same pozytywy: silnik dożył 70 tys km bez uszczerbku, skrzynia działa bez zarzutu, a jej awaryjność jest niezauważalna do tego stopnia.
Na pierwszym etapie spróbowaliśmy poprawić pracę silnik poprzez optymalizację składu mieszanki, punktu wtrysku, doładowania oraz faz rozrządu. Udało się uzyskać przyrost mocy 20 KM i 40 Nm. Wartości nie powalające , ale czasy przyspieszeń szczególnie w elastyczność mówią same za Siebie. 80 -160 km/h 2 s szybcie,j 80-140km/h ponad 1 s. Od zera do 180km/h 3,5 -4 s szybciej w trybie auto czyli takim jak większośc kierowców używa robi wrażenie jak na pierwszy stage. Ustabilizowaliśmy zużycie paliwa , które jest teraz bardziej zależne od stylu jazdy i prędkości...
Drugi etap dotyczył zabudowy J-pipe’u wraz z sportowym katalizatorem. Okazało się, że warunki pracy zespołu turbosprężarki zmieniły się na tyle mocno powodując spalanie detonacyjne i tym samym obniżenie parametrów silnika. Temat okazywał się coraz trudniejszy im więcej zmian należało wprowadzać w program ECU. Metodyka skupiła się na zrozumieniu działania programu sterującego czyli architektury i zależności poszczególnych modułów programu. Wiele godzin jazd, zmiana rodzaju paliw i warunków jazdy powoli wyjawiały poszczególne zależności i odsłaniały problemy, które należało rozwiązać. Rzucała się w oczy wysoka temperatura powietrza już na wyjściu z IC: 70 stopni przy 18 stopniach temperatury zewnętrznej wydaje nam się zbyt duża. Przyczyną jest zabudowa kanałów wlotowych do IC pod maską, wielkość IC , tryb pracy CVT ( trzyma oborty mocy maksymalnej ) brak przewietrzania komory silnik i duża emisja ciepła przez skrzynię CVT. Poprawić to może przedni IC … ale to trzeci etap. W każdym bądź razie po zastosowanych zmianach udało uzyskać się 25-30KM i 50Nm więcej z bardzo ładnym przebiegiem.
Ostatni stage 3 to dobry przedni intercooler FMIC wraz z dolotem oraz ewentualnie wyrzuceniem klapek TGV.
Przyrosty rzędu 45-50KM przy momencie ok 420Nm, przy tym stageu obowiązkowa jest zwiększenie chłodzenia skrzyni biegów.
Zestaw 1Forester XT DIT +20-25KM / +40-45Nm paliwo 98
Poniżej przedstawiamy wyniki dwóch różnych Foresterów DIT poddanych bezpiecznej modyfikacji strojenia. W zabiegu zadbaliśmy o zmniejszenie wartości szpilek doładowania ( seria w trybie skrzyni auto peakuje do 1,5 bara) oraz o płynne narastanie doładowania. Spadek momentu od 5200 obr/min to efekt braku modyfikacji wydechu oraz restrykcyjnych klapek TGV.
Cena 3500 netto
Zestaw 2Forester XT DIT +25-30KM / +50-60Nm paliwo 98
W przypadku tego Forester 2.0 XT DIT użyto sportowego katalizatora
100cpsi , reszta układu pozostała fabryczna. Mapowanie Forestera DIT z J
pipe odbyło się bez większej zmiany parametrów doładowania w
porównaniu do stage nr 1. Widoczna jest od razu poprawa zakresu 5200 do
końca obrotów, moment obrotowy mocno się wypłaszczył co sprzyja
poprawie dynamiki pojazdu.
Indywidualne strojenie pod paliwo 98 oktan Cena 3500 netto
Modyfikacja wydechu : J pipe wraz z sportowym katalizatorem , dwie wersje dostępne. Cena 3500 brutto
Modyfikacja dolotu Cena 500zł brutto
Zestaw 3Forester XT DIT +50-70KM / +50-60Nm paliwo 98
W przypadku stage nr 3 Forester 2.0 XT DIT użyto sportowego katalizatora 100cpsi , reszta układu pozostała fabryczna oraz dodatkowo przedniego intercoolera oraz zmodyfikowanego dolotu. Mapowanie Forestera DIT z J pipe odbyło się bez większej zmiany parametrów doładowania w porównaniu do stage nr 2. Widoczna jest od razu poprawa całego zakresu momentu obrotowego, który mocno się wypłaszczył co sprzyja poprawie dynamiki pojazdu. Płaski moment obrotowy przy skrzyni CVT to idealne rozwiązanie jeśli chodzi o osiągi. Temperatura ładunku na dolocie spadła o 30-40 stp C w porównaniu do górnego intercoolera przy wyższym o 0,1 bara doładowaniu. Moc jest stabilnie uzyskiwana nawet przy 1 min użytkowania pełnej mocy co jest nie możliwe przy górnej chłodnicy w zakresie 25 s już pojawiają się spore korekcje zapłonu spadek doładowania, wzbogacenia mieszanki i spadek mocy.